Conditii de ger: cum sa asiguram pornirea optima, protectia motorului si rularea in siguranta

1
 
Sezonul rece aduce provocari suplimentare soferilor, iar pregatirea corespunzatoare a autoturismului, respectarea regulilor de prevenție și adaptarea la conditiile de iarna sunt esentiale pentru o calatorie sigura.
Iata cateva recomandri ale inginerilor auto in privinta pornirii motoarelor diesel pe timp de iarna:
· Alimentati cu un carburant special pentru conditii de ger, cu o temperatura limita de filtrabilitate cat mai joasa. Temperatura Limita de Filtrabilitate la rece a carburantilor pentru motoarele diesel este cea mai mica temperatura la care carburantul poate curge liber in instalatia respectiva. Spre exemplu, motorina premium EVO Diesel de iarna din reteaua MOL Romania asigura functionarea la temperaturi deosebit de scazute, pana la -38°C.
· Inainte de a actiona demarorul, asteptati stingerea martorului “bujii incandescente” din bord. Daca temperatura este extrem de redusa, puteti repeta punerea contactului pentru incalzirea suficienta a aerului din motor.
· Evitati activarea simultana a consumatorilor electrici la pornirea motorului – instalatia audio, degivrarea, aeroterma, sistemul de lumini, stergatoarele, etc – pentru a proteja acumulatorul, care nu poate functiona la capacitate maxima in conditii de ger. Nu pastrati consumatorii activati, cu motorul oprit, decat daca este strict necesar.
· Dupa pornire, asteptati 2-3 minute inainte de a pleca de pe loc – lichidul de racire, uleiul din motor si din cutia de viteze se incalzesc si la o temperatura mai apropiata de cea optima de functionare.
· Dupa punerea in miscare, pentru a proteja si mari durata de viata a motorului si transmisiei, precum si pentru evitarea patinajelor, este indicat sa nu turati excesiv motorul si sa efectuati schimbarea vitezelor la o turatie redusa – la majoritatea motoarelor diesel, sub 2.000 de rotatii pe minut.
MOL Romania distribuie motorina EVO Diesel special adaptata pentru iarna, cu o reteta speciala si pachet de aditivi specifici functionarii la temperaturi joase. Astfel, EVO Diesel de iarna are o limita de filtrabilitate care permite functionarea motorului chiar si la – 38°C. Prin componenta antioxidanta, aditivii impiedica spumarea precum si formarea parafinei, asigurand atat pornirea usoara cat si functionarea lina la temperaturi geroase, cu performante deosebite chiar in conditii de frig extrem. Motorina EVO Diesel de iarna imbunatateste performantele motorului, asigura aprindere optima si exploateaza la maximum potentialul motorului.
Dupa si curatarea exteriorului masinii si incalzirea motorului, inainte de a pleca este deosebit de importanta vizibilitatea. Iata mai jos combinatia potrivita a reglajelor sistemului de ventilatie pentru dezaburirea rapida a geamurilor:
· Aeroterma trebuie setata la treapta maxima
· Temperatura reglata la nivelul maxim de caldura
· Pentru automobilele cu sisteme manuale, trebuie pornit compresorul aerului conditionat
· Trebuie dezactivata recircularea aerului
· Este util sa fie deschis cativa centimetri geamul soferului
Expertii recomanda si alte masuri si reguli de care soferii trebuie sa tina cont pentru a evita problemele de pornire a motoarelor in timpul iernii:
· Pe cat posibil, faceti plinul, deoarece o cantitate mai mare de carburant in rezervor se raceste mai lent. In plus, daca mentineti rezervorul plin nu ramane loc pentru aer care poate condensa – picaturile de apa se scurg in motorina, ii deterioreaza calitatea si pot ingheta apoi in filtrul de carburant.
· Este recomandat sa porniti periodic motorul. In timpul functionarii motorului, carburantul din rezervor se amesteca cu cel recirculat din motorul cald, prin aaa numita conducta de retur.
· Este necesara verificarea, curatarea periodica sau inlocuirea filtrului de carburant.
· Verificati la un service autorizat dacă filtrele cu care este dotat autovehiculul respecta recomandarile producatorului pentru Romania.
· Pentru a usura pornirea, este necesar sa aveti acumulatorul in stare perfecta.
· In limita posibilitatiilor, parcati vehiculele in spatii inchise, ferite de inghet, sau macar adapostite de vant si viscol.
· Calitatea si starea uleiului de motor pot afecta pornirea la rece a vehiculelor.
· Starea tehnică precara a motorului (raportul de compresie inadecvat) poate ingreuna, de asemenea pornirea la rece.
De asemenea, soferii care aleg sa porneasca la drum in conditii de ger si viscol trebuie sa aiba asupra lor o trusa care sa contina: lanturi antiderapante adecvate, sac de nisip, sare, lopata pentru zapada, perie de zapada, racleta pentru gheata, prosoape de hartie, o patura calduroasa, haine de schimb, mancare si apa pentru situatii de urgenta. Este foarte important pentru toti conducatorii auto ca, inainte de a pleca la drum, sa curete masina de zapada, sa foloseasca substantele si dispozitivele adecvate pentru dezghetarea geamurilor astfel incat sa aiba asigurata vizibilitate maxima si sa se asigure ca au echipat automobilul cu pneuri adaptate conditiilor meteo si cu un grad de uzura cat mai redus.

 Sursa: Mol Romania

1 COMENTARIU

  1. Sfaturi foarte utile pentru soferi, in special pentru incepatorii care nu prea stiu cum sa faca fata provocarilor care apar in sezonul rece.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.